Im proud to be half Sabahan & half Indonesian !!

Im proud to be half Sabahan & half Indonesian !!
MyLovely Mummy & Daddy!

Friday, June 17, 2011

♥:: Happy Father's Day to Daddy.... ::♥


Bulan June ada dua tarikh penting for me!!!

1. 19 June (2011) :: Father's Day.

2. 28 June :: Daddy's Birthday (1953).



Tiap kali Father's Day & Birthday Daddy... Aq mesti teringat cerita Mummy pasal Daddy yg aq xkan lupa smp aq mati nanti.... Tiap kali gaduh or kena marah ngan Daddy, aq mesti ingat crita ni n buat aq rasa bersalah terhadap Daddy...

Mummy slalu cerita........



Dulu masa aq baby, baru jak brapa bulan... Mummy bilang aq sakit cirit-birit yg sgt teruk... Smp kurang air dlm badan.... Sampai la malam tu, aq pengsan... Mata separuh terbuka, n anak mata sudah asik tengok atas jak... Mummy nangis2 dlm keta, Daddy pulak pecut bawak keta p Hospital....


Smp p hospital, nurse xdpt cari urat utk sambung air... So, dtg la sorang attendant (yg bahagian jaga tong oksigen tu), tolong cucuk jarum d urat kaki aq... When evrythings suda start ok, Mummy la yg jaga aq d wad kritikal... Dalam wad kritikal tu kan cuma satu urang jak bole masuk... So, daddy terpaksa menjaga d luar wad.... kakak ku yg time tu masih kicik, granny & aunty pun mengantar makanan dr luar jak...

Malam tu plak hujan lebaaaaattt betul..... Mati karan plak tu.... Mummy pandang ke bawah melalui tingkap.... Nampak Daddy heret2 kotak sbagai alas tidur, cari tmpt yg lindung dr kenak air hujan... (Time ni aq betul2 nangis....).. Ndak dpt aq bygkan Daddy tidur atas kotak, hujan2, sejuk2.... (Tiap kali aq merajuk ngan Daddy lps kenak marah, mst Mummy remind aq crita ni.....)


Daddy yg orang kenal sbg org yg bengis, garang..... Tp ada juga terselit sifat penyayang yg org lain x nampak... cuma kami sbg anak2 & mummy sbg wife sj yg tau... Bg kami Daddy bukannya garang, tp TEGAS... Tegas terhadap anak2... Tp ketegasan Daddy tu la yg buat aq & kakak x berani buat sesuatu yg salah... Bila kami baca psl budak2 sosial, buang bayi... Alhamdulillah kmi ndak smp ke tahap begitu... Semua sebab ketegasan Daddy... Setegas camana pun, Daddy nda perna pukul/rotan aq & kakak.... Paling teruk pun kena marah jak.......


Dan tahun lps, .... Masa aq tgh2 kerja d ofis, dpt fon kol dr kakak ku smbil nangis2... Cakap Daddy masuk ICU sbb buah pinggang + batu karang... Masa tu jugak aq terkejut & nangis2... Langsung isi borang cuti emergency & balik p Tawau slama 7 hari.... Ikutkan mang nda cukup, tp apa boleh buat.... Yg pnting dpt jumpa Daddy... Dlm flight, rasa mau ckp sj dgn pilot tu... "Tolong la bawak flight ni laju sikit".................


Aq smp d hospital, ramai suda kuarga sblh Daddy menunggu di luar ruangan ICU... Time tguk kakak ku, kesian betul dia.. Matanya bengkak habis... (Time ni mmg kakak ku org yg sntiasa ada d cc Daddy.. Ndak dpt aq bygkan camana susah hatinya dia time tu...).. masa tu mcm2 aq dgr crita mnyedihkan psl Daddy sblm dimasukkan ke dlm ICU... Badan bengkak, demam smpai menggigil, berkeringat sejuk.... (Masa Daddy sakit macam ni aq pulak jauh dr Daddy.... Nda jaga Daddy dgn sepatutnya.... Berdosa nya aq, Ya Allah........)


Bila giliranku masuk, aq tercari² di mana katil Daddy... Pdhl masa tu katil Daddy cun² depan pintu... Tp aq nda perasan sbb dr badan ke muka, bersirat² wayar..... Mesin² di tepi katil nya.... Daddy angkat jari² tgn nya dgn lemah, baru aq nampak.... Aq nangis.... Tapi Daddy larang... "Jangan nangis....", kata Daddy slow... Aq peluk Daddy erat2.... Rinduu betul.... Cium pipi Daddy, Daddy hny mampu tersenyum..... Malam tu plak hujan lebat... Aq & kakak tidur d hall luar ruang ICU tu, beralas kain jak... Masa tu aq terfikir, keadaan Daddy jaga aq masa hujan2 masa aq baby dulu, berbalik pd aq skarang... Tp skrg keadaanya jauh lbh baik... Ada hall utk aq berteduh, ada tile utk aq tidur dgn agak selesa dan bukannya alas kotak... Ada selimut yg kakak ku bawak, bukannya kedinginan mcm Daddy dulu..... Ya Allah~.....


Mummy pun dtg dr kmpung slps aq sampai.... Kami semua nangis time tu... Doa & solat hajat x henti2 kami buat... Alhamdulillah~.. Slama 7 hari aq d Tawau, keadaan Daddy smakin baik.... Aq terpksa balik Smjung sblm Daddy sempat kuar dr ICU... Lps dekat sebulan d ICU, baru lah Daddy dipindah ke wad biasa.... baru la tenang hati aq masa tu.... Syukur, Ya ALLAH.....


Sekarang, Daddy sudah smbuh... Sudah dpt jalan2 & melancong ramai2 lagi mcm dulu.... P Bali, Solo, Jogja, slalu jenguk Mummy d Surabaya... Dapat sambut raya sama2..... Dengar Daddy nyanyi karoke.... (Fevret Daddy la tu nyanyi lagu P.Ramlee & Broery Marantika.... ).Tengok Daddy bergelek klu dgr lagu fevret dia... Syukur Ya Allah....


Bila aq bandingkan ngan kawan2 yg sdh xda Bapa... Aq mesti rs bersyukur, sbb Daddy ku masih ada.... Sihat walafiat.... Wpun kadang2 sakit... Tp dpt jugak aq dgr soranya dlm fon.... Dgr sora eksaited nya bila berckp dgn aq.. Dpt aq bayangkan prasaan rindu Daddy terhadap anaknya sorang ni... Sdh la anak bongsu, jauh plak tu....


Nama pun anak bongsu..... Daddy slalu menangkan aq bebanding kakak ku (Kak Nong).... Dr kicik smp skrg, Mummy sll beli brg yg sama utk 2 org.... Tp klu bnda tu ada 1 jak, Daddy la yg bersuara..... "Bg la sama adek mu....".. Kalau mnyebrang jalan, smp skarang pun mase pimpin tangan ku.... Betul² mase anggap aq anak nya yg mase kicik... Even suda besar panjang bgni, aq nda segan silu cium pipi Daddy... Klu aq mau brangkat dr Tawau p KL, aq cium semua pipi nya... dahi nya.... Daddy mesti nda mau beganjak dr cermin tmpt passenger turun mau p flight tu sblm dpt lambai aq... Mst kakak ku kol & ckp.. "Daddy ni blm mau pulang dulu sblm nmpk ko naik flight..."


Maaf kan aq, Daddy.... Kalau aq trpksa merantau jauh dr Daddy.... Maaf klu aq perna terkasar bahasa.... Buat sesuatu yg buat Daddy sakit hati & sedih.... Buat Daddy risau... Maaf kan aq Daddy sbb aq blum dpt tunaikan apa yg Daddy hajati..... Dan maafkan aq Daddy sbb blm dpt membanggakan Daddy.. Kalau perlu, biar lah aq lewat kawin, smp la aq dpt balas budi Daddy....


Pesan aq, bg yg masih ada bapak tu... Hargai laa... Walaupun kadang2 kita ndak sependapat ngan dorang, tu lumrah.... Mesti ada sebab napa dorang nda bg kita buat.... Dan yg bg kita betul, kita bg dorang faham baik2.... Bukan nya ckp kasar dgn dorang.... Jgn smp kita jd anak derhaka... Jgn smp masa bila ALLAH panggil bapak kita, baru la kita menyesal.......


Footnote:: Tengah taip entry ini pun air mata sdh mengalir xdpt dibendung...... Really miss u Daddy....

Untuk Daddyku, SABARUDDIN ABDUL WAHAB....


Doaku, smoga Daddy sentiasa dlm lindungan ALLAH SWT, sihat walafiat, murah rezeki, hepi slalu... Semoga dilindungi oleh ALLAH di dunia & akhirat.... Dipanjangkan umur smp dapat mewalikan aq & Kak Nong nanti..... Doakan aq & Kak Nong berjaya, smp dpt hntr Daddy & Mummy ke Mekah.... Xda siapa bole ganti DADDY....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: Countdown ^_^ ::