Im proud to be half Sabahan & half Indonesian !!

Im proud to be half Sabahan & half Indonesian !!
MyLovely Mummy & Daddy!

Saturday, October 24, 2015

Majlis Memasak Bubur Asyura

Assalamualaikum & Salam 11 Muharram...
Walaupun hari ni sdh pun masuk 11 Muharram, tp Masjid Tabung Haji Kelana Jaya tetap meriah dgn majlis² & program² sempena 10 Muharram...
Pagi tadi, saya bersama AJK Masjid Tabung Haji & AJK Kompleks TH bergotong-royong memasak Bubur Asyura...
Saya sebagai anak Sabah yg jauh merantau ni memang mau tau lah Bubur Asyura tu camana masaknya..
Sampai sanggup ambik cuti sbb mau join program ni....

Budak comel tu "Wani" (anak Muadzin, Ustaz Wan Shahrom) & Ustazah Sabariah...
Ikut tentatif asal, majlis mula pukul 8:30am....
Sy punya semangat, jam 8:00am lagi sdh sampai di masjid....
Sebenarnya Ustazah Sabariah yg ajak saya join majlis ni....
Sebab dia kan isteri Imam, jadi bab² majlis² ni dia lah yg ajak... 


Kami mulakan dengan mengupas ubi keledek...
Kemudian kita potong dadu, ya puan-puan..... :)


Sambil2 tu kita ambik gambar lah dulu sebagai kenangan....


Ni semua staf Kompleks TH...
Yg sy kenal pun Ustazah Sabariah sorang ja...


Syukur Alhamdulillah, dgn adanya majlis gotong-royong begini, dpt jugak kenal ramai orang.... Sesi berkenal-kenalan giteww...
Ustazah Sabariah lah.... Kejap2 promot:
 "Ni orang Sabah.... Asal Sabah tau.... Dia tgh cari calon ni..."
Atukui~.... Menyempat lagi tuuuhhh....
Hajah Fauziah (baju merah) tu apalagi, siap ambik henpon teruss....
"Betol ni?? Betoll?? Umur brapa?? Aku ada calon ni haa... Kalau betol kejap lagi DIA turun.."
Gullppp~!!!!

Selesai mengupas Ubi, kita potong2 Banana pulak....
Manis2 belaka bahan bubur ni....
Sy memang x makan manis2 ni..... Ngilu gigi....


Haaaa..... Ini lah rupanya setelah semua bahan dimasukkan dalam belanga...
Dalam tu ada ubi, kacang hijau, pisang, santan, gula berpaket², byk lagi la...

Baju ungu tu Nazir Kompleks TH... a.k.a Bos Tabung Haji lah..
Dan seperti biasa, ustazah Sabariah bagitau lagi:
"Ni budak Sabah tau....."
Tuan Nazir pun terus tukar slank Sabah:
"Sabah di mana?"
"Tawau.."
"ooohh... Tawau di kampung mana?"
"erm, bukan kampung... Di bandar..."
Astaga... Sy pun talingung² juga menjawab... Agak nerbes gitu berckp dgn Boss...
Barangkali dia tny, sy di Tawau tuh tgl area mana.... wakakakaa....
Pastu dia bilang: "Saya selalu pigi Tabung Haji Tawau.."
Ooooh~, patut lah fluent juga cakap Sabah...


Sesi mengacau bubur tu memang kena tukar ramai orang....
Dari cair, kena kacau sampai menggelegak & mengental....
Fuuhhh..... Agak memenatkan otot lengan lah jugak...

Haaa~... Ini semua kakitangan Kompleks Tabung Haji...


Tadddaaaaa~..... Sudah pun mencapai kepekatan yg sesuai...


Lepas tu kita masukkan dalam bekas plastik....

Ada yang pakai mangkuk, ada yg pakai senduk, ada yg pakai gayung...
Wakakakaka.....
Akibatnya, kuantiti tidak sama rata...
Yang pakai gayung tu terlebih sukatan....


macam ni lah rupanya Bubur Asyura...
Saya ingatkan ada iras2 Bubur Kacang Hijau...
Tapi Bubur Asyura ni dia akan mengeras dan boleh dipotong...
Hurrrmmm.....

Ini lah kejadiannya setelah Bubur Asyura dibiarkan mengeras....








Semua selesai lebih kurang jam 1:00pm...
Suami Ustazah Sabariah (Ustaz Samad) terus ajak makan di Cafetaria TH Hotel...
"Haaa.... Makan².. Pesan ja nak makan apa... Order air sekali...."






Ini adalah santapan tengahari saya yang 'tidak-seberapa-ini'... hihihi~
kalau sudah ada Ayam Masak Lemak Cili Api,
lauk lain memang x pandang lagi...



*****************************

Malamnya pulak, ada penceramah jemputan...
Ustaz Dr.Jamnul Azhar Mulkan...
 

Lumayan ramai orang juga yg datang....

Ustaz bercerita ttg pengalamnnya berdebat dgn Paderi & Sami.... Subhanallah....


Setelah selesai ceramah & solat Isya berjemaah,
acara seterusnya ialah MAKAN malam....
Ini lah sebab nya saya susah mau turun berat badan....
Aktiviti di masjid TH asyik makaaaaaann jaa... Hihihii...
Nama pun rezeki kan....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: Countdown ^_^ ::