Im proud to be half Sabahan & half Indonesian !!

Im proud to be half Sabahan & half Indonesian !!
MyLovely Mummy & Daddy!

Wednesday, January 18, 2017

[Food Review] Bakso Keliling Famili, Malang, Jawa Timur, Indonesia.

Edisi Balik Kampung : Malang, Jawa Timur, Indonesia.

Hari ni saya tgh craving makan Bakso.... 
Rumah kami di sini, memang dijamin tidak akan kelaparan punya... 
Tidak kira siang ka, malam kaa.... 
Ada saja gerobak jualan yg lalu depan rumah... 
Terutamanya Bakso Keliling... 
Kalau dulu masa kecik2, tukang bakso ni dia pikul ja sambil keliling kmpung...
 Tp skrg ni lebih moden, pakai motorsikal... 
Lebih senang la kan, x lah berat2 keliling kampung...


Tukang bakso yg lalu depan rumah ni pulak ada 2 org... 
Yg sorang ni sy pernah buat review masa balik kampung dulu... 
Nama dia "Bakso Anugrah"... 
Kali ni kami try Bakso Famili pulak... 
Nama mas ni, lupa lah pulak pi tanya...
Dia kenal Mummy, tp Mummy x kenal dia, huahahahaha....
Boleh pulak dia tanya Mummy:
"Lamanya x balik kampung...."


Lumayan banyak jenis jugak bakso (aka Pentol) yg mas ni jual.... 
Ramai yg ckp bakso mas ni lebih sedap berbanding yg lain, 
kuah dia pun lbh ummpphh.... Org cakap la... 
Tp kalau tekak sy ni mkn bakso di Indonesia, memang semua sedap.... 
sbb full isi...

Ada banyak pilihan bakso...

Ada bakso kasar, bakso halus, siomay, tauhu goreng, pangsit goreng, mee & suhun...


FYI, di Tawau pun ada juga ramai org jual bakso...
Tp sorry to say, ramai yg campur tepung lbh byk dr isi daging...
So, rasa daging tu kurang la, bakso liat & byk kanji disebabkan terlalu byk tepung kanji.... Huurrmmm.....
Kecuali kalau yg pnjual tu memang orang Jawa asli.. Dia mmg akan buat mcm bakso original punya...




Setiap jenis bakso ni ada harga yg berbeza2... 
Tp tidak la sy pigi tanya satu per satu kan.... 
Tp kalau utk budak2 sekolah rendah depan rumah ni, 
slalunya akan beli harga pakej.... 1 set Rp5000.. 
Dlm tu ada bakso campur2... Tiap jenis ada 1.. 
Tp x semua ada lah, nama pun Paket Ekonomi kan, hheheheehee.....



Dan ini ialah bakso2 pilihan hati saya, hehehehe...
Ni untuk saya satu org makan tau....
Bakso ni lebih matching makan dgn suhun berbanding dgn mee...
Tp lain org lain lah selera dia kan....



Kuah sup yg sentiasa mendidih.... Pergghhh!
Ditambah dgn cuaca di kampung ni yg sentiasa sejukkk...
Memang mantap laaa mkn bakso panas2.....


Macam biasa.....
Mummy sebagai pihak penaja...
Tunjuk jaa mau mkn apa... huahahahaa...



Kalau mau makan bakso yg sedap2, especially Bakso Famili ni,
silalah datang ke kampung sy di Malang, Jawa Timur.... 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: Countdown ^_^ ::